Új normák a csomagolásokban

 

A mércét az e-kereskedelem határozza meg, de minden csomagolásnak hiteles fenntarthatósági koncepcióval kell rendelkeznie, és megtervezésekor szem előtt kell tartani a higiéniát is. 

Forrás: Metsä Board Magazine 2021
Szöveg: Markku Rimpiläinen
Illusztráció: Dan Matutina, Metsä
Fordította: LUPE Magazin

Oskar Lingqvist Senior Partner McKinsey 


 

2019 májusában a McKinsey jelentést tett közzé a globális csomagolóipart alakító hatásokról. A felmérés öt szignifikáns tendenciát talált: az e-kereskedelmet, a megváltozott fogyasztói preferenciákat, a kiskereskedelmi árrések csökkenését, a fenntarthatóságot és a digitalizációt.
„Ezek a pontok továbbra is érvényesek, de a COVID-19 óta megváltozott a sorrendjük” – mondja Oskar Lingqvist, a McKinsey stockholmi irodájának vezető üzlettársa.
„A várakozásoknak megfelelően még fontosabbá vált az e-kereskedelem és a fenntarthatóság. Ezen öt irányzat mellett kialakult egy hatodik lényeges tendencia is: az egészségügyi aggályok és a higiénia fontossága. Hirtelen azt láttuk, hogy visszatérnek a régi szokások – a gyümölcsöket műanyagba csomagolták, mert jobb védelemre volt szükségük.”

Készen az e-kereskedelemre
Az összes csomagolástípust érinti az e-kereskedelem. „Az iparnak egy darabból álló csomagolást kell gyártania és eljuttatnia a végfelhasználóhoz, az elsődleges és másodlagos csomagolás akár el is tűnhet” – jósolja Lingqvist. Növekszik a fenntarthatóság jelentősége is. „A COVID-19 előtti években csökkentek a fenntarthatósági követelmények. Most újra nagybetűs a fenntarthatóság. Sőt, még arra is felhívjuk a figyelmet, hogy a fogyasztók többet is hajlandóak fizetni a fenntartható csomagolásért” – mondja Lingqvist.

Helyet a friss rostnak
Újrahasznosítási szempontból el kell hagyni néhány régi koncepciót.
„Amit el kell kerülni, az a többféle anyag használata. Jobbnak bizonyulnak a puszta papírcsomagolások vagy a 100%-ban újrahasznosított műanyagból készült megoldások. De nem olyan egyszerű egyetlen anyagból készülő megoldásokat találni. Néhány termék esetében ez nagy kihívásnak számít” – mondja Lingqvist.
A friss rostnak is megvan a helye a piacon. „A friss rost bázisú megoldásoknak tökéletes fenntarthatósági koncepcióval kell rendelkezniük, aminek alapanyaga erdőfelújításon és a nem a fosszilis tüzelőanyagok előállításán alapul. Ha a gyártók meg tudják győzni a világot arról, hogy fenntarthatóság szempontjából a szűz rost is jó választás, akkor érdekes lehetőségek nyílnak a rost alapú csomagolások számára.”

Új lehetőségeket tár fel az e-kereskedelem
Vonzó játéktér a feldolgozó vállalatok és az újonnan érkezők számára a növekvő e-kereskedelem.
„Soha nem tapasztaltunk visszaesést egyik e-kereskedelmi kategóriában sem. Miután belevágnak, csak az a kérdés, hogy milyen gyors lesz a növekedés. Ez azt jelenti, hogy a megszokott jövedelmezőséget átadják valami újnak, ami kezdetben bizonytalannak tűnhet. Viszont, ha az új szegmens sikeres lesz, akkor később kiváló helyzetbe kerülhetnek.”
Ha sikeresek akarunk lenni, akkor megfelelő stratégiai döntéseket kell hoznunk.
„Néhány nagy és közepes méretű csomagolócég azt mondja, hogy stratégiájuk a növekedésre irányul. A pénzszerzéshez hatékonyságnövekedésre és kiváló értékláncra van szükség. Egyes vállalatok számára jó választás lenne, ha a prémium kategóriás réspiaci termékekre összpontosítanának, például a fagyasztott élelmiszerek csomagolására az e-kereskedelemben.”

Rendszerszintű átalakítás küszöbén
A csomagolóipar nagy kihívásai rendszerszintű átalakítást jelenthetnek a csomagolóipar számára, ami átrendezheti a meglévő értékláncokat.
„Lényeges együttműködésre van szükség az értékláncban, ami nem fog megtörténni, ha a kereskedő és a csomagoló cég külön utakon jár – mondja Lingqvist.
Az elkövetkező években a feldolgozó üzemeknek sokféle kihívással kell megküzdeniük, miközben egyensúlyba kell hozniuk a teljesítményt és a költséghatékonyságot.
„A nyerteseknek több dimenziót is szemmel kell tartaniuk. Innovatívnak kell lenniük a piacra lépés modelljében. Földrajzilag távoli ügyfeleknek kell eladniuk, és más módon kell értékesíteniük, mint korábban” – állítja Lingqvist.


MCKINSEY & COMPANY

A McKinsey & Company 1926 -ban alakult meg az Amerikai Egyesült Államokban, és vállalkozási tanácsadóként működik szerte a világban. Van egy szakági területe a papír-, erdészeti és csomagolóipar számára is.


 

 

Kiegészítő információk