Természetes termékek Svédországból: Munken Design papírcsalád

Europapier Budapest Kft.: Munken Design papírok

A nyugat-svédországi Munkedalban 1871 óta működő papírgyár már ötven esztendeje a fenntartható fejlődés szolgálatában végzi tevékenységét. Mérföldkőnek számít a cég történetében az 1980-as években bevezetett biokémiai víztisztítási eljárás, amelynek eredményeként jelentősen – az ipari átlag 20-30 százalékára – sikerült csökkenteni a vízfelhasználást (3 liter/1 kg legyártott papír) és a szervesanyag-kibocsátást. Később a gyár élen járt a klórmentes mázolatlan papír bevezetésében, immáron tíz éve pedig a felelős erdőgazdálkodást igazoló FSC-tanúsítással is rendelkezik. Mindezek a zöld erőfeszítések hitelesen fokozzák e termékek természetességét. Godány Zsuzsa, az Europapier Budapest Kft. képviselője, a dizájnpapírok termékmenedzsere a Munken Design papírcsaládot mutatta be lapunknak.

 


 

 

Hat famentes, volumenizált, prémium ofszetpapír három árnyalatban és két különböző felületben – ez a Munken Design papírcsalád. A sorozatban a sima felületű, 80–600 g/m2 négyzetmétertömegű választék volumenitása 1,13–1,3 közötti, míg a néhány évvel ezelőtt újdonságként megjelent, Rough elnevezésű, durva felületű (de nem prégelt!), 90–300 g/m2 négyzetmétertömegűeké 1,4. A két felületet gyakran kombinálják egy kiadványon belül (ahogy műnyomó esetében is): az optikai fehérítőt nem tartalmazó elefántcsontszínű Pure termék szöveg, a fehér Lynx kép és szöveg, a hófehér Polar kép ésnagy kontrasztok megjelenítésére alkalmas a leginkább. A tekercses és íves kivitel mellett háromféle méretű borítékformátum is elérhető.

A durvább papírfelület egyre népszerűbb trend. A grafikusok, művészeti vezetők és kiadók egyaránt arra törekszenek, hogy az általuk kiválasztott papír segítségével tükrözzék a termék jellemvonásait, hogy olyan érzést közvetítsenek, amely a termékhez társul (Lásd keretes írásunkat. – A Szerk.). Ezek a papírok egyaránt alkalmasak tintasugaras, lézer-, digitális és preprint nyomtatásra. Az európai piac jellemzően a tapintást előtérbe helyező, prémium kategóriájú kiadványok – könyvek, művészeti brosúrák, környezettudatos arculati elemek (például éves jelentések) – készítéséhez használja őket. Magyarországon még csak az utóbbi alkalmazások jellemzőek; hazánkban a nagy példányszámú könyveket egyelőre még mindig inkább fatartalmú és volumenizált papírokra nyomják, azaz tipikus regénypapírra.

A Munken Design termékcsalád árszintje az ofszet- és a dizájnpapírok között helyezkedik el. Forgalmazása éppen a válság beköszöntével indult az Europapier Budapest Kft.-nél, és a kedvező ár-érték arány (az ofszetnél mindössze húsz-huszonöt százalékkal kerül többe) kellemes köztes piacot teremtett. Ez segítette a dizájnpapírok háttérbe szorulására alternatívaként kínált megoldás elfogadtatását az egyre nagyobb mértékben exportra termelő hazai nyomdáknál, kiadóknál, grafikus körökben és reklámügynökségeknél.

A szakmai nyitottság, a sztenderdekből való kitekintés és kilépés mellett Godány Zsuzsa termékmenedzser fontosnak tartja megismertetni az újdonságokat a végfelhasználókkal, így közvetlenül a kiadványt megrendelő cégek marketingvezetőivel, a művészeti iskolák pedagógusaival és diákjaival. Ezért az Europapier Budapest Kft. rendszeresen részt vesz olyan rendezvényeken, ahol termékeit széles körben bemutathatja, és a márkanevet tudatosíthatja. A szakember által ajánlott www.designandpaper.com internetes oldalon a művészek és a grafikusok számos újdonsággal és felhasználói tapasztalattal találkozhatnak.


Munken Rough: mélység és eredetiség

 

Manapság a grafikusok sokat dolgoznak azon, hogy megfelelően társítsák a papír felszínét a grafikai tervhez.A háromárnyalatú, durva felületű Munken Rough papírok kifejlesztésekor a fő szempontok a képreprodukció és a nyomtatási jellemzők voltak. Az eredmény: kivételesen jó minőségű négyszínnyomás és képreprodukció, illetve egy valóban egyedi, természetes papírérzet.

Az Arctic Paper csoportnál Eva-Lena Petersson a Munken Design termékmenedzsere a gyártó Arctic Papernél. Tapasztalata szerint sok cég választ különböző minőségű mázolatlan papírt termékei reklámozásakor, például ruházathoz és textilekhez. „A szövetnek saját szerkezete van, ami jól adaptálható a jobban strukturált papírhoz” – hangsúlyozza a kereskedő.

És mit mond a felhasználó? „Néha meglehetősen nehéz feladat meggyőzni a kiadókat, hogy beruházzanak egy vastagabb, mázolatlan papírba. Sok szakácskönyvet készítek, ahol kívánatos lenne, ha a papír harmonizálna a könyv tartalmával. Manapság gyakran beszélnek a helyileg előállított, jó minőségű nyersanyagokról, és mindenki olyan papírt szeretne, amely a mélység és eredetiség érzetét kelti” – nyilatkozta Helena Åkesson-Liedberg svéd grafikus-tervező, illusztrátor és stylist. Saját cége, a Bokform stúdiójában mintegy negyven könyv öltött formát az elmúlt néhány évben. Nagyszerűnek gondolja, hogy a Munken magasabb volumenitású papírt is bevezet a dizájnválasztékába. „Valóban elcsábítanak az új, minőségi papírok. A magasabb volumenitású papír egyre népszerűbbé válik, van vastagsága és olyan érzete, ami a mázolt papírból hiányzik. Teljesen más élményt ad például a színes ábráknak” – állítja a szakember felhasználói oldalról.

(X)

http://www.europapier.com/hu/sustainability

 

Kiegészítő információk